Leadershipstatement III: Cut The Dull Bits

In een personal leadership statement formuleer je een eigen missie. Je vertelt hoe jouw leiderschap het verschil gaat maken. Storytelling helpt je zo’n statement vorm te geven. Je vertelt je (potentiële) volgers een overtuigend verhaal. En zo’n verhaal heeft een aantal pijlers. In deze blog kijk ik naar de derde van vier verhaalelementen: transformatie.


In de eerste blog uit deze reeks beschrijf ik dat een leider de huidige situatie én de noodzaak tot verandering moet kunnen duiden. Want een situatie waarin niets verandert heeft geen leiders nodig, hooguit managers. Deel twee gaat over hoe jij je mensen gaat begeleiden in zo’n verandering, op the Road of Trials.

Maar je wil ook dat verandering duurzaam is, dat ze beklijft. Dat het hier niet gaat om de zoveelste organisatievernieuwing maar om duurzame verbetering; een transformatie.

Om medewerkers te inspireren wil je vooraf duidelijk maken wat er wezenlijk  verbeterd is wanneer straks de interventie, het traject, het project of de reorganisatie is afgerond. Want geïnspireerde mensen hoef je niet te micro-managen of iedere dag opnieuw te motiveren. De Golden Circle van Simon Sinek laat  zien wat er in het hart van inspiratie ligt. Voor die  mensen die het nog niet hebben gezien, hier het filmpje waar Sinek zijn model uitlegt.

 

Sinek stelt dat mensen niet kopen wat je verkoopt maar waarom verkoopt. Zijn Golden Circle staat ook voor modern leiderschap. Want mensen inspireer je niet met wat je wil dat er gebeurt, maar met waarom je wil dat het gebeurt. En als we er van uitgaan dat de beoogde verandering bijdraagt aan de kernwaarden van de organisatie, dan helpt het stellen van waarom-vragen bij het formuleren van een (kern)waardevol perspectief.
Als je niet te bang bent voor de grotere woorden, ten minste, want niemand loopt warm voor woorden als ‘kwartaalcijfers’, ‘marktaandeel’ of een ‘scrum’.

lord of the rings

Gandalf
 Je moet met een zelfsturend team diep doordringen in Mordor

Frodo
Waarom?

Gandalf
De Ring moet in de Vulkaan worden gegooid en de concurrentie vernietigd.

Frodo
Waarom?

Gandalf
Omdat Sauron anders zijn marktaandeel binnen Middenaarde gaat uitbreiden.

Frodo
Tjee, maar waaro…

Gandalf
OMDAT JIJ EN IK HET MOOIS WILLEN BEHOUDEN VOOR DE MENSHEID EN DERHALVE HET KWAAD MOETEN VERNIETIGEN, NOU GOED!

Frodo:
Zeg dat dan meteen.

Als je ver genoeg uitzoomt kom je in het universum waar de inspiratie huist. Naast de kernwaarden en bij het grote drama. De filmmaker Hitchcock (1899 – 1980) omschreef drama als: “life with the dull bits cut out.”
Personages in grote verhalen willen (of moeten) de wereld redden, de mensheid, het prachtige woud. Ze zijn niet zuinig in hun ambities en laten daarbij ‘the dull bits’ weg.

Nuchtere Nederlanders (ik generaliseer, ik weet het) voelen zich vaak niet senang bij Grote Woorden. Wanneer je als teamleider of als primus inter pares een project aanstuurt is het soms ook moeilijk contact te maken met corporate slogans als “Impossible is nothing.”
Maar ergens tussen de kernwaarden van je organisatie en de dagelijkse praktijk zit jij. Mét de taak de grote woorden toe te passen op jouw niveau.

Vraag je dus af, bij het formuleren van je statement: Waartoe wil je dat jou leiderschap leidt?
Waartoe dient jouw leiderschap? Een betere team-samenwerking, een efficiënter productieproces, een beter klantcontact? “Waartoe” is de link tussen jouw concrete aanpak (“Waarmee”) en de kernwaarden van de organisatie (“Waarom”). Binnen jouw scope draag je op een verifieerbare manier bij aan de hogere doel van de organisatie.

In The Hero’s Journey maakt Campbell (1949) een onderscheid tussen ultimate boon en elixer. De ultimate boon is de beloning die wacht aan het eind van de inspanningen. Het is het zwaard uit de Stone of Anvil, het gulden vlies van Colchis, het smelten van de Ring in Mount Doom. Het is meetbaar, geeft richting aan de actie en markeert het einddoel van het project.
Maar de mythische held ondergaat een transformatie op een dieper, meer wezenlijk niveau. Koning Arthur verwerft wijsheid, Jason ontmoet zijn aanstaande vrouw Medea die hem helpt een nog hogere ambitie te verwezenlijken.
Het elixer van Campbell is de ‘balsem op de ziel’ en symboliseert de groei van de held; het worden van het betere zelf.

Er is wel gezegd dat Tolkien geen einde wist te breien aan zijn epos; de epiloog draalt pagina’s lang door. Ook aan het slot van Jacksons verfilming van “The Lord of the Rings” (2001-2003) blijven de scenes elkaar  opvolgen. Het beste einde van de trilogie, wat mij betreft, is de scene waarin de Hobbits thuis komen en weten dat ze nooit meer met dezelfde ogen naar de wereld zullen kijken. En het verslaan van orcs & tovenaars zet een uitdaging aan het thuisfront in een ander licht….

En dan hier aftitelen, zou ik zeggen, maar ja, de film suddert nog even door….

Als jouw team een project tot een goed einde brengt benoem dan bij de tompouce niet alleen de behaalde targets maar vooral ook de verbetering die je hebt gezien in het team. Verbetert, gesterkt en – vooruit, Grote Woorden! – getransformeerd in een betere versie van zichzelf, gaan ze de nieuwe uitdaging aan. En in die groei ligt de echte inspiratie voor een volgende keer.

In je leadershipstatement en vanuit de bouwsteen transformatie..

  • inspireer je mensen door het benoemen van de onderliggende waarden van het doel
  • bied je een haalbaar perspectief door te verwoorden waartoe jouw leiderschap moeten leiden
  • geef je aandacht aan zowel de meetbare doelen (ultimate boon) als de dieperliggende verandering (elixer)

Binnen Storyline Alignment beschrijf ik hoe we storytelling en klassiekers kunnen koppelen aan de thema’s organisatie & verandering, bedrijfscultuur en leiderschap. Hierover en over andere projecten, is hier een aantal columns te vinden.

#bouwstenen#leadership statement#storydesign#true stories

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *