Design for Presentation

Twee achtereenvolgende jaren gaf ik op de Wageningen University een gastcollege aan  studenten landschapsarchitectuur over het presenteren van het ontwerp. Hoewel deze masterclasses op zichzelf vaak leuk en inspirerend waren, worstelden studenten met het vertalen van hun maquette naar taal en een lineaire presentatie.
De derde keer pakten we het anders aan: In plaats van ontwerp-opdracht met presentatie gaven we studenten een presentatieopdracht waarvoor ze een ontwerp moesten maken.

In de dagelijkse toepassing van storytelling wordt het verhaal gemaakt rondom bestaande content. Er is een nieuw product, een concept of een verandertraject en aan de storyteller de opdracht om dat in een aansprekend verhaal te presenteren.
Storytelling als marketingtool of als onderdeel van informatiemanagement.

Maar wat als we begínnen met het verhaal dat we willen vertellen. Hoe ziet dan ons nieuwe product eruit, hoe verloopt het verandertraject en wat moet dan onze branding strategie zijn?
Eén van de principes van Storyline Alignment is: ‘Als je het niet kan vertellen dan deugt het niet.’ Andersom zou kunnen gelden :”Of iets deugt bepaal je aan de hand van het verhaal.”
Ben dus beducht wanneer je een gelikte, sferische presentatie, zonder conflict of perspectief krijgt voorgeschoteld. Iemand wil je niet iets vertellen, iemand wil je iets verkopen.

Vanaf het begin nadenken over hoe iets verteld gaat worden, versterkt het ontwerpproces. Bij de tweedejaars studenten landschapsarchitectuur zagen we in het derde jaar  niet alleen een significantie verbetering van de presentatievaardigheden; de maquettes zelf werden in dat jaar hoger beoordeeld dan in de jaren ervoor.

 

#masterclass#storydesign#storyline alignment

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *