’n Feuilleton in de Feedback loop

Samen met Ontwikkelbureau Nederland zet ik tweewekelijks een aflevering van het feuilleton ‘Paphos’ online. Het feuilleton is onderdeel van het ‘permanent presteren programma’ en dient in de feedback loop meerdere doelen.

De Paphosgroep is een bedrijf gespecialiseerd in implementatie & beheer van servicemanagement systemen. Een aantal werknemers volgt een incompany training verzorgd door Ontwikkelbureau Nederland. Elke twee weken is er een online meeting waarbij de deelnemers de coach en elkaar op de hoogte brengen van de vorderingen & tegenslagen van de afgelopen periode. Zesendertig uur later heb ik deze leerervaringen verwerkt in episode van de serie ‘Paphos’ en het geheel geüpload naar de company website.

Voor ‘Paphos’ liet ik me inspireren door het scenario van de film Big Night (1996; Scott & Tucci). Een verhaal over een klein specialiteitenrestaurant van ongekende kwaliteit dat moet opboksen tegen een grote concurrent. Een groot event (big night) moet het kleine restaurant in één klap op de kaart zetten.

Deze unieke manier van feedback dient drie doelen.
Op de eerste plaats zien de deelnemers aan het programma zichzelf  uitvergroot terug, zonder dat dat belachelijk wordt. De coach en ik bespreken na iedere sessie wat we per deelnemer het meest opvallend vonden en ik vertaal dat in een handeling of gebeurtenis binnen het verhaal. Evaluatie van de leerstappen gebeurt niet aan het eind van het traject maar doorlopend.

Daarnaast geeft het feuilleton continuïteit aan het leerproces. Ervaring leert dat deelnemers aan langere trainingen enthousiast beginnen maar dat gaandeweg de motivatie afneemt. De tweewekelijkse sessies zijn mede bedoeld om de deelnemers te ondersteunen en door aan iedere sessie ook een nieuwe aflevering van het eigen feuilleton te koppelen wordt iedereen beloond voor deelname aan de sessies met een leuke, mooie of spannende vertaling van de eigen inbreng.
Tot slot leggen we op deze manier een koppeling tussen het individuele leertraject en het grotere verhaal van het bedrijf. Missie, visie en strategie van het bedrijf zijn, volgens het concept van storyline alignment, vertaald in een genre en de context van het verhaal.

 

#feuilleton#storydesign#storytelling#true stories

Geef een reactie

Your email address will not be published / Required fields are marked *